Halaman

Search fOr yOurseLf

Thursday 15 March 2012

Tenaga boleh diperbaharui

Apa itu tenaga boleh diperbaharui? Dengan lafaz Bismillah, Assalamualaikum dan salam sejahtera, salam satu malaysia.. :)

Jadi, apa yang di katakan dengan tenaga boleh diperbaharui? Tenaga boleh diperbaharui adalah sumber tenaga  yang mampu digantikan oleh alam sekitar dalam jangka masa yang cepat dan singkat. Sumber tenaga seperti ini mempunyai kemampuan untuk terus ada dan tidak akan berkurangan walaupun digunakan secara berterusan oleh sekalian makhluk termasuklah manusia.

Antara sumber - sumber tenaga boleh diperbaharui adalah tenaga solar atau lebih sinonim dengan perkataan solar, tenaga angin, tenaga air atau lebih dikenali sebagai hidro dan juga bahan bakar biojisim. Pada hari ini, kebanyakan daripada sumber tenaga ini digunakan sebagai sumber untuk menghasilkan arus elektrik. Tidak seperti bahan bakar fosil, sumber tenaga yang boleh diperbaharui yang berasaskan biojisim yakni kuasa hidro,angin dan suria tidak mampu untuk menghasilkan gas - gas rumah hijau secara langsung.


Pada tahun 2006, sekitar 18% daripada penggunaan tenaga dunia dihasilkan oleh sumber-sumber yang boleh diperbaharui, dengan 13% datang daripada teknologi biojisim tradisional seperti pembakaran kayu. Kuasa hidro pula menyumbang sebanyak 3% diikuti dengan pemanasan air (1.3%). Teknologi moden seperti geoterma, angin, suria dan ombak membentuk 0.8% penggunaan keseluruhan tenaga. Potensi penggunaan tenaga sebegini adalah sangat besar, mengatasi kesemua sumber-sumber sedia ada dan telah dicadangkan untuk digunakan sebagai sumber utama penjanaan kuasa.
ihsan pakcik google :)


Suke tak?? KaLau suKe Like dan KomenLah yer? ^_^

0 budak comel berucap: